Voor ons is het alweer 12 jaar geleden dat we met onze dochter van 9 weken, inclusief een recept voor hoortoestellen, een audicien bezochten. Het voelde niet alleen heel onwerkelijk, maar je stapt als nieuwbakken ouders een compleet andere wereld in.
Dat voelden we al gelijk bij binnenkomst. We moesten even wachten voordat we geholpen werden en uiteraard keken we even om ons heen. En zo nieuwsgierig als we waren, pakten we dus al enkele informatie folders die er lagen. Maar we vonden eigenlijk niets wat voor een kind, laat staan voor een baby, van toepassing was. Om ons heen hingen ook een aantal reclame posters en er stonden banners. Eigenlijk alleen maar hoortoestel dragende oudere mensen (lees; actieve 50+, en opa’s en oma’s). We voelden ons al niet zo op ons gemak en dat werd er niet beter op. Alle info in de winkel was niet gericht op hoortoestel dragende kinderen/baby's . Waren we wel op de juiste plek?
Daarna bezochten we nog een andere audicien. Dat was destijds heel gewoon, want we moesten ‘prijzen vergelijken’. Wie kon de toestellen het voordeligste leveren? En ook bij deze audicien was het raar om binnen te zijn. Weer geen informatie over hoortoestel dragende baby’s / kinderen. Weet je hoe dat voelt?
Helaas is dit al die jaren niet veranderd. Afgelopen week kwam ik bij weer bij de audicien omdat 2 van onze kinderen nieuwe toestellen krijgen. En begrijp me niet verkeerd, inmiddels voelen we ons zeker wel welkom, maar dat komt omdat we er al jaren komen. We kennen de audicien goed en we zijn tevreden. Maar ik keek om me heen en ik zag nog steeds geen hoortoestel dragend kind/baby in geen enkele reclame uiting. Het voelde weer even als toen. En ik kan me zo ontzettend voorstellen dat er nu nog steeds ouders en/of jong volwassenen een audicien voor het eerst bezoeken en zich niet welkom voelen. Terwijl er zoveel baby's, kinderen en jong volwassenen hoortoestellen dragen. Het zou zo ontzettend helpen wanneer dit ook zichtbaarder wordt. Een stukje erkenning?
Op TV is het niet anders. Het is vooral misleidend omdat er wordt gezegd dat je met een hoortoestel alles weer kan horen, en weer zie je alleen maar oudere mensen. Het is heel gek, maar het doet mij gewoon wat en krijg er altijd een onbehaaglijk gevoel bij.
Afgelopen week plaatste ik een hierover een story op IG en ik werd bedolven onder de reacties. Ik was dus niet de enigste. Er werden spontaan oproepen gedaan om de audiciens even goed wakker te schudden.
Time for action!
Dus even een oproepje een alle audiciens. Wordt het niet eens tijd voor een campagne MET baby's/kinderen/jong volwassen? Het imago mag weleens wat minder oubolliger en wat meer van deze tijd. Maar vooral, zorg voor een warmer welkom voor baby's/kinderen/jong volwassen.
Er zijn modellen genoeg ;)
#audicien #beterhorennl #schoonenbergnl #vanboxtelhoorwinkels #specsavers #slechthorend #doof #hoortoestellen #gehoorapparaten
Comments